Natalija Arlauskaitė

The fields of specialization of dr. Natalija Arlauskaitė are Post-Revolutionary Russian Culture, Literary & Film Narratology, Feminist Film Theory. She has numerous publications on Russian Modernism, Post-Revolutionary and Emigrant Russian Literature, Film Narratology, intermedial relations between literature and cinema. General editor and translator of the new book series „Writings on Cinema" (publishing house „Mintis"). Member of European Network for Comparative Literary Studies, International Dostoyevsky Society, board member of Lithuanian Association of Comparative Literature. Supervises doctoral dissertations in Russian Studies. Was awarded a fellowship to conduct research at Oxford University (Oxford Hospitality Scheme, Open Society Institute), Jagiellonian University (Krakow, Queen Jadwiga research fellowship), Institute for Advanced Studies at Edinburgh University (Andrew W. Mellon fellowship), Russian Museum (St.-Petersburg). Was a director (head of projects) of the Stateless Cultures Centre at the Faculty of History of Vilnius University, director of the Invisible College--Lithuania (institution for students with outstanding abilities in Humanities and Social Science sponsored by Open Society Institute), author of the non-consecutive study programme „Russian Studies" (Vilnius University).

Research Areas:

Syllabus:

  • Introduction to social theories
  • Eastern European New Wave: The Politics of the Aesthetics
  • Kritinė medijų istorija ir teorija
  • Istorinės atminties formos: fotografija, kinas, komiksai
  • Magistrinis kolokviumas (PM), II
  • Magistrinis koliokviumas
  • Kritinės teorijos įvadas
  • Politika ir kinas

Additional Information:

Email: Natalija.Arlauskaite [eta] flf.vu.lt; Natalija.Arlauskaite [eta] gmail.com

Publications:
Books:
- Arlauskaitė N., Trumpas feministinės kino teorijos žinynas. [Lyčių studijos Vilniaus universitete #1] - Vilnius, Vilniaus universiteto leidykla, 2010.
- Arlauskaitė N.[compiler with Galina Michailova ir Aleksandru Dvojeglazovu] Opus # 1-2. Русский мемуар. Соавторство. [Literatūra 47 (5)]. Vilnius, Vilniaus universiteto leidykla, 2005.
- Arlauskaitė N., Анализ герметичного текста. Возможности пространственного моделирования смысла текстов: Велимир Хлебников. Vilnius, Vilniaus universiteto leidykla, 2005.
Articles:
- Arlauskaitė N., Apie literatūros ir literatūros tyrimų subjektyvumo figūras.  Colloquia, Lietuvių literatūros ir tautosakos institutas. 2010, t.25, p. 188-193.
- Arlauskaitė N., Экранизации: особый режим восприятия. Literatūra : Opus #4-5, Vilniaus universitetas. 2009, t.51(5), p. 101-110.  
- Arlauskaitė N., Авто/биографическое воображаемое в Даре Набокова, Consortium omnis vitae: Сборник статей к 70-летию профессора Ф.П.Федорова. Stankeviča A. un S. Švarcband, red. - Daugavpils, Daugavpils Universitātes Akadēmiskais apgāds „Saule", 2009, p. 508-529.
- Arlauskaitė N., Спокойно, miss Masha, я Рудольф Валентино!. Humanitāro zinātņu vēstnesis. Daugavpils, 2009, vol. 15, p. 95-100.   
- Arlauskaitė N., Tomo Venclovos karta: ritminis matmuo, Gimtasis žodis. 2007, Nr. 1, p. 12-17.  
- Arlauskaitė N., Ekranizacija kaip literatūros istorijos provokacija II, in: Literatūra 50 (2), 2008, p. 82-89.
- Arlauskaitė N., Possession without a touch: letters of Marina Tsvetaeva, in: Scan Journal of media arts culture. Vol. 5, Number 3, December 2008 [Media Department of Macquarie University, Sydney, Australia]
- Arlauskaitė N., Ką ekranizacijos gali papasakoti apie Dostojevskį?, Gimtasis žodis. 2007, Nr. 8, p. 6-12.
- Arlauskaitė N., Mary Shelley ir Thomo Edisono „Frankenšteinas": nedalomosios liekanos beieškant, Acta litteraria comparativa. Kultūros intertekstai. Cultural Intertexts. Интертексты культуры. T. 2. Vilnius, VPU leidykla, 2006, p. 193-200.
- Arlauskaitė N., Kam reikalingi žanrai, arba Ką senoji rusų literatūra gali papasakoti apie Dantę ir Peterį Greenaway'ų, Literatūra, 48 (2), 2006, p. 36-42.
- Arlauskaitė N., Michailas Gasparovas (1935-2005) : [obituary], Naujasis Židinys - Aidai. 2005, nr. 11-12, p. 574-575.
- Arlauskaitė N., Kiek realizmų turi (rusų) literatūra?, Gimtasis žodis, 2005, nr. 12; 2006, nr. 1, p. 28-32; 18-21.    
- Arlauskaitė N., Ekranizacijos kaip literatūros istorijos provokacija, Respectus philologicus: mokslo darbai. 2005, nr. 7, p. 57-70.  
- Arlauskaitė N., Между жестом и словом (О литературном поколении и ненациональной истории литературы), Отцы и дети. Поколенческий анализ современной России. Под ред. Юрия Левады и Теодора Шанина. Москва, Новое литературное обозрение, 2005, psl. 212-231.
- Arlauskaitė N., Диегетические игры Куросавы с "Идиотом", Literatūra, 2005, t. 47(2), p. 113-119.
- Arlauskaitė N., Поэтика частного пространства Марины Цветаевой: пространство "неповседневности", Новое литературное обозрение, 2004, № 68, p. 148-153.    
- Arlauskaitė N., Tu, esantis namuose, būk mano draugas. Komiksai pagal Saidą, Kultūros barai, 2004, nr. 12, p. 49-51.
- Arlauskaitė N., Intertekstualumas kaip humanitarinių studijų vadovas: Knygų aidai: recenzijos, apžvalgos, anotacijos. 2004, nr. 1, p. 20-22.
- Arlauskaitė N. (compiler with Galina Michailova), Opus для любителей собеседований, Новое литературное обозрение. 2004, no 3, p. 139-143.
- Arlauskaitė N. (compiler with Galina Michailova), Opusas pašnekesių mėgėjams, Respectus philologicus. 2004, nr. 6(11), p. 172-176. 
- Arlauskaitė N. (compiler with Galina Michailova), Opus для любителей собеседований, Новое литературное обозрение. 2004, № 67, p. 439-443.
- Arlauskaitė N., Следы "покушения с негодными средствами": Поплавский, Набоков, Бердяев etc., Русское зарубежье: приглашение к диалогу: сборник научных трудов, 2004, p. 162-165.   
- Arlauskaitė N., Скучный Федор Т., Literatūra, 2004, t. 46(2), p. 139-143.
- Arlauskaitė N., Проект когнитивной поэтики: дисциплинарные границы, Literatūra. 2004, t. 46(2), p. 144-152.
- Arlauskaitė N., Следы "Покушения с негодными средствами", или о пользе чтения уголовного кодекса: Борис Поплавский, Владими Новое литературное обозрение 2003, № 64, с. 303-304, p. 303-304.   
- Arlauskaitė N., Tautinis identitetas literatūroje ir istorijoje, Respectus philologicus: mokslo darbai. 2003, nr. 3(8), p. 154-155.
- Arlauskaitė N., Polifonija, arba Bachtinas kaip nuoroda, Respectus philologicus: mokslo darbai. 2003, nr. 3(8), p. 153-154.  
- Arlauskaitė N., Rusų išeivija: kvietimas dialogui, Respectus philologicus: mokslo darbai, 2003, nr. 4(9), p. 194. 
- Arlauskaitė N., Jautriausios mažumos Lietuvoje ir pasaulyje, Respectus philologicus: mokslo darbai, 2003, nr. 4(9), p. 192-194.
- Arlauskaitė N., Робинзон: тайный объект желания, Literatūra. 2003, t. 45(2), p. 98-100. 
- Arlauskaitė N., Неконвенциональные элементы текста в структуре повествования: Ильязд, "Парижачьи" (1923-1926), Literatūra. 2002, t. 44(2), p. 34-42.
- Arlauskaitė N., Видеоряд в "Машенке" В. Набокова, Literatūra. 2001, t. 41-43(2), p. 98-106. 
- Arlauskaitė N., Филологическая мистагогия: нить Велимира Хлебникова, Принципы и методы исследования в филологии: Конец XX века. Вып. 6 : сборник статей научно-методического семин."TEXTUS", 2001,p. 168-187.
Reviews:
- Makarova V., О важнейшем из искусств. Respectus philologicus, Vilniaus universiteto Kauno humanitarinis fakultetas, 2010, nr. 18, p. 278.
- Arlauskaitė N., Разговоры с тем, с кем не с кем, Новое литературное обозрение, 90 (2008), p. p. 297-300.
- Arlauskaitė N., Частная экономика. Поэзия Марии Степановой, Новое литературное обозрение,  76 (2005), p. 248-251.  
Translations:

- Aninskis L., Pasaulis laikosi?, Besikartojančios erdvės: pokalbiai su Icchoku Meru ir kūrybos interpretacijos, Vilnius: Baltos lankos, 2009, p. 266-279.
- Bušinas V., Apskritas stalas: Icchoko Mero romano aptarimas, Besikartojančios erdvės: pokalbiai su Icchoku Meru ir kūrybos interpretacijos, Vilnius: baltos lankos, 2009, p. 101-109.
- Peucker B., Kastrato balsas: Fassbinderio filmas „Trylikos mėnulių metai", in: Respectus Philologicus, 2009, 15 (20), p. 220-229.
- Ilja Kukulin, Nusususių drakonų revoliucija: ultradešinioji idėja kaip nonkonformizmo imitacija, in: Colloquia [Lietuvių literatūros ir tautosakos instituto leidykla], 2008, 20, p. 75--135.
- Toporovas V., Vilnius, Wilno, Вильна: miestas ir mitas, Vladimiras Toporovas ir Lietuva, Vilnius: Lietuvių kalbos institutas, 2008, p. 345-441.
- Jurijus Tynianovas: Literatūrinė kino teorija II ["Apie kino pagrindus"], in: Respectus Philologicus, 10 (15), pp. 183-202.
- Jurijus Tynianovas: Literatūrinė kino teorija ["Kinas -- žodis - muzika", "Apie scenarijų", "Apie siužetą ir fabulą kine", "Apie feksus"], in: Respectus Philologicus, 9 (14), pp. 158-167.